Alastair Reynoldsin avaruusooppera

H

Kontulainen
Reynolds on tällä hetkellä 41 - vuotias kokopäiväinen kirjailija. Hän on entinen ESA:n astrofyysikko, joka on selvästi vaikuttanut hänen kirjoihinsa. Sci-fiä ja ehkäpä hiukan kauhuakin yhdistelevät kirjat ovat yksiä lempikirjoistani. Reynolds on kyennyt luomaan oman tulevaisuuden maailmansa ja eläytyä siihen täydellisesti. Niin on syntynytkin aivan upea lopputulos - kertakaikkisen käsittämätöntä.
"Reynoldsin kerronta on mittakaavaltaan henkeäsalpaavaa ja yksityiskohdiltaan hienostunutta. Hän on avaruusoopperan mestari." -The Times
"Reynolds kirjoittaa ajan parasta uutta tieteiskirjallisuutta, kirjallisuutta joka ylittää kaikki rajat." - Portti

Reynolds on erittäin tuottelias kirjailija; hän on kirjoittanut kirjasarjaansa jo seitsemän kirjaa, ja lisää on tulossa. Kutkuttavan jännittävä tarina vain jatkuu tylsistyttämättä yhtään. Hänen kirjansa ovat koukuttaneet minua jo monta vuotta, eikä loppua näy (hyvä niin). Kirjojen kerronta on hienoa, juoni toimii loistavasti sekä kirja koukuttaa aina ensimmäiseltä sivulta alkaen. Minulla on tällä hetkellä menossa hänen uusin suomennettu teoksensa, "Sovituksen kuilu".
 
Re: Alastair Reynoldsin Sci-Fi - avaruussaaga

Herugrim sanoi:
Kysyisinkin mielipidettänne, onko täällä muitakin Reynoldsin lukijoita jotka vielä pitävät siitä?
Läsnä.

Minusta on outoa, miten monelle onkaan tuntematon ehkä paras tämän hetken kovan scifin kirjoittaja. Tutustuin Reynoldsiin kolmisen vuotta sitten, kun ostin Akateemisesta täysin spontaanisti Ilmestysten avaruuden. Sen jälkeen olin myytyä miestä. Luin suomeksi vielä Kuilukaupungin molemmat osat ja Lunastuksen arkin (jonka myös omistan), Sovituksen kuilun lainasinkin englanniksi. Reynolds on mielestäni enkuksi suomennettuakin parempi, koska siinä tajunta vasta lähtee korkealentoisuuteen.

Tuon saagan lisäksi olen lukenut irralliset teokset Century Rain ja Pushing Ice. Etenkin jälkimmäinen oli aivan mahtava ja luin sen ylioppilaskirjoitusten alla samalla, kun muut kertasivat oppikirjoja. Noh, Reynoldsia voi olla kiittäminen enkun Laudaturistani, koska yhtenä ainevaihtoehtona oli Gadget of the Future ja mistäpä muusta kirjoitin kuin nanoteknologiasta. [22]

Reynoldsin suurimpana yksittäisenä vahvuutena on taito yhdistää kerrontaa ja mielenkiintoisia futuristisia juttuja. Ikävä kyllä tämän varjopuolena on, että tarinoiden rakenteessa on jonkin verran toistuvuutta. Etenkin avaruustakaa-ajot on nähty niin moneen kertaan, että se käy häiritseväksi. Tietenkin ne ovat paikallaan juonen ja ympäristön huomioon ottaen, mutta pakkoko kaiken on olla aina viime tipassa ja maailmojen kohtaloita ratkaisevaa?

Galactic North -novellikokoelma pitäisi lukea kuten myös The Prefect. Siinä lienee tosin taas vähän liikaa salapoliisiromaania makuuni, mutta minkäs voit.
 
Re: Alastair Reynoldsin Sci-Fi - avaruussaaga

Hilgaria sanoi:
Reynolds on mielestäni enkuksi suomennettuakin parempi, koska siinä tajunta vasta lähtee korkealentoisuuteen.
.

Olen kuullut Reynoldsista kehuvia arvioita. Mutta se kieli...minulla on huonoja kokemuksia scifi/ fantasiasuomennoksista (Simmons, Hobb...). Ymmärtääkö Reynoldsia englanniksi olematta fysiikanharrastaja? Tai onko suomennos kuinkakin kökköisä?
 
Ihmetyttää melkoisesti, että Reynoldsin kaltaista kirjailijaa tunnetaan näin vähälti.

Suljin juuri Sovituksen kuilun kannet. Luin uudestaan sen ja Lunastuksen arkin, ja voin kyllä aivan rehellisesti sanoa, että en edes muistanut miten järjettömän upeita teoksia nuo olivat...

On aika käsittämätöntä, miten Reynolds osaa yhdistää tekstiä jossa piilee merkityksiä, joka on tavallaan taidetta, tarinaan jossa käydään raakaa sotaa parinsadan vuoden päästä. Sovituksen kuilun loppu oli vielä edeltäjäänsäkin hienompi, sai aikaan kylmiä väreitä - äärimmäisen harvan kirjan kanssa käy minulle näin. Hrrh. :D

//Muoksin kamalimpia juttuja tuosta hirveästä aloitusviestistäni, jota kirjoittaessa ei ihan järki ole ollut mukana. Pitäisi kirjoittaa se kokonaan uusiksi.
 
Ylös